Vinterhvid dværghamster

Kønsmoden: 4-5 uger
Drægtighedsperiode: 18-21 dage
Gns. kuldstørrelse: 4-6 unger

Den vinterhvide dværghamster er kendt for dens rolige temperament og evne til at kunne skifte til vinterpels om vinteren og blive hvid, men det er ikke alle vinterhvide der går i vinterpels.

Arten kommer fra Kazakhstan og Sibirien, hvor der stadig lever vilde vinterhvide. Den første indfangelse fandt sted i 1968, hvor der blev fanget 4 hamstere, som blev bragt til Max Planck Society universitet i München, Tyskland. Siden da har flere indfangelser fundet sted, og nogle af de danske dyr kan spores direkte tilbage hertil.

Det er vigtigt med denne art at sørge for at have stamtavle fra Dansk Hamster Forening, for at have bevis for at den ikke er hybrid. Alle vinterhvide vi har i Danmark i dag stammer primært fra før man parrede vinterhvide og Campbells med hinanden eller fra vildfangede linjer. Alle importeret vinterhvide har skulle godkendes af Dansk Hamster Forenings bestyrelse som har tjekket hamsterens ophav.

Vinterhvid som kæledyr

Den vinterhvide dværghamster er et oplagt kæledyr. De har et meget roligt gemyt, og er lette at have med at gøre. Mange vinterhvide har en tendens til at lægge sig i hånden og flade ud som en pandekage.

De er gode som både børns og voksnes kæledyr, og bliver for det mest meget hurtigt håndvandte.