Referat af Generalforsamlingen d. 22. maj 2024
Tilstede: Patricia, Camilla, Lisa, Sofie, Lenette, Jonas, Kenneth og Therese
Endelig dagsorden:
1: Valg af dirigent og referent.
Der føres referat over vedtagne beslutninger.
- Camilla Nielsen vælges som Dirigent
- Patricia Kjær vælges som Referent
Referent læser vedtagnebeslutninger op på generalforsamlingen.
2: Godkendelse af dagsordenen.
Generalforsamlingen skal være indkaldt med mindst 1½ måneds varsel.
- Alle er enige om at dagsordenen er godkendt og indkaldt til tiden.
3: Formandens beretning
- Formandens beretning læses op.:Formandens beretning.
Forenings året har været et hård og turbulent år.
Vi har i bestyrelsen kæmpet med at få en kæledyrs udstilling/åbent hus op og køre. Da dommerne vendte tilbage med en dato har vi forgæves forsøgt at få fat i lokaler. I den forbindelse har vi også fået indkøbt engangsservice mm da dette skulle bruges på dagen. Jeg har ringet, mailet og kørt ud utallige gange, mødt folk der har vist interesse for at låne deres lokaler ud til os, hvor vi så efterfølgende ikke har kunne få kontakt.
Vi har fået trygt de sidste tryksager til opdrættermapperne, samt udleveret dem til de opdrætter der har været interesseret i at få dem.
Bestyrelsen har haft et forslag omkring ens visitkort til vores opdrættere, samt til PR, dette blev nedstemt men senere genoptaget og godkendt. Dette er et projekt vi lige nu har i støbeskeen.
Ud over dette har vi også haft afholdt ting såsom et opdrættertræf til KBH Zoo, dette var der desværre ikke den store opbakning omkring, så det blev kun bestyrelsen der kom afsted. Dette er vi kede af da vi syntes at det var et godt tiltag.
Vi har i Jylland afholdt et Genetik kursus for jyske opdrættere. Dette var der stor opbakning om, dog kunne ikke alle deltage. Det er en ting vi arbejder videre på, så vi kan få gang i kurserne igen.
Vi har i den forbindelse besøgt 2 opdrættere. Den ene opdrætter følte sig ikke velkommen i foreningen længere. Den anden som var i mentorforløb havde brug for hjælp.
Vi har i år været til dyrenes dag i Plantorama Hørsholm, og vi blev taget rigtig godt imod.
Vi kom hjem med trætte dyr. Der var den pågældende dag mere end 500 besøgende.
Plantorama Hørsholm har spurgt os om vi kunne være interesseret i at komme og vise/fortælle om de forskellige hamster arter så deres medarbejdere kan blive klogere på dyrene. Dette har vi valgt at sige ja til. Vi (formand og kasseren) arbejder på at få lavet noget materiale som vi håber de vil drage nytte af og tage godt imod.
Der er snakket en del om stamtavlepriser mm, efter ønske fra sidste GF. De nye priser kan ses på DHF hjemmeside.
Derudover at rettelser af stamtavler blevet gratis.
Hamsternyt redaktionen er kede af den manglende opbakning, når de rækker hånden ud for hjælp. Dette har medført at de er kommet til enighed om at HN nu kun udkommer 2 gange årligt.
Der bliver spurgt ind til omkring datoerne for Opdrættertræffet i ZOO. Datoen er valgt ud fra den dato der er flest der kunne deltage.
Bestyrelsen havde håbet på flere tilmeldinger. Dette var ikke tilfældet.
4: Godkendelse af regnskab - fremlægges på GF.
- Kasseren undskylder for sent fremsendelse af regnskabet.
- Kasseren fortæller om regnskabet for 2023
- Der bliver udspecificeret underskud og egenkapital.
- Jonas giver udtryk for at tiden ikke har været et problem.
- Alle kan godkende regnskabet!
5: Fastsættelse af kontingent
Det foreslås at ændre medlemskabet i DHF Til 200 kr for
Hoved medlemmet og pr ekstra person i husstanden 100 kr
Husstandsmedlemsskabet slettes.
Der foreslås også at ændre opdrætter-gebyret fra 100 kr til 150 kroner
- Der bliver spurgt hvad baggrunden for dette?
- Det forklares at vi er mindre medlemmer, samt opdrættere end før. Vi er i alt
medlemmer med husstands medlemskaber samt opdrættere.
Vi har om året 1.100DKK i bankgebyr.
Hvem er kunderne i foreningen? Det er alle. Børn som voksne. Men for at gøre prisstrukturen lettere og mere overskueligt, foreslår vi dette.
Stamtavlerne koster i dag 5DKK pr unge.
Hvis priserne forhøjes, vil det så skræmme folk væk?
Kunne man når foreningen har flere penge på kontoen sætte penge af til pokaler mm. Det er prøvet 2 år i træk, dog har der ikke været opbakning omkring dette. Det har primært været bestyrelsen der deltager og Catarina som også har deltaget.
Catarina forslår at vi sender en mail ud til folk, omkring hvad de syntes med HamsterNyt, læser de bladet, har de nogen ideer de gerne vil have med i bladet?
Der snakkes blandt andet omkring lokaler til udstilling/åbent hus. Vi har lavet til opdrætterne. Rosetter og Zoo tur.
Lisa har lagt et billede op i den chat vi snakker i så de deltagene på GF kan se en Rosette.
- Det vedtaget på GF så er det vedtaget at opdrættergebyret bliver ændret fra 100DKK til 150DKK
- Det bliver vedtaget at hovedmedlems skabet pr person ændres til 200DKK derudover 100DKK pr. ekstra person i husstanden. Hustandsmedlemskabet bliver slettet. Dette gælder pr. dags dato for nye medlemmer.
6: Indkomne forslag:
Forslag 1.
Ændring af &4, stk. 3
Stk. 3: Ved indmeldelse efter 1. november betales der fuldt
kontingent, men nye medlemmer fritages for kontingent det
efterfølgende år.
Ændres til:. Udgifter.
Stk. 3: Ved indmeldelse efter 31. oktober betales der fuldt
kontingent, men nye medlemmer fritages for kontingent det
efterfølgende år.
- Forslaget blev vedtaget til GF 2023, og det skulle med i år hvor det skal rettes.
2: Valg af kasserer, bestyrelsesmedlem, revisor og suppleanter.
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og består af 5-7 medlemmer
og 1-2 suppleanter, som vælges på generalforsamlingen. Formand vælges
i lige år og kasserer i ulige år. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år
ad gangen og revisor og suppleanter for 1 år.
Derfor skal der vælges:
- Formand (for 2 år)
Patricia Kjær genopstiller (Kandidatur nederst i mailen)
- Patricia Kjær blive valgt ind som Formand.
- 4 bestyrelsesmedlemmer (for 2 år)
Camilla Nielsen - ikke på valg
Lisa Berg - opstiller (Kandidatur nederst i mailen)
- Lisa Berg vælges ind som Bestyrelsesmedlem.
Sofie Petersen - opstiller (Kandidatur nederst i mailen)
- Sofie Petersen vælges ind som Bestyrelsesmedlem.
Lenette Holm - (Kandidatur nederst i mailen)
- Lenette Holm vælges ind som bestyrelsesmedlem.
Kim Simone Nielsen - genopstiller ikke
- Kim Simone forlod bestyrelsen, samt foreningen utidigt.
Suppleanter:
1-2 suppleanter (for 1 år)
- Ingen ønsker at opstille som suppleanter.
Revisor
Jonas kan vælges, hvis ingen anden ønsker posten. (for 1 år)
- Jonas vælges ind som revisor for et år mere.
- Revisorsuppleant (for 1 år)
- Der er ingen der opstiller som revisor suppleant.
8. Evt.
- Catarina kunne godt tænke sig at bestyrelsen til næste år har en strategi.
- Skal bestyrelsen lave en plan for året.
- Kan man bruge andet end forum?
- Jonas siger vi er velkommen til at sende ham en mail, så vil han gerne se på hvilke kontakter han kan huske der var.
- Vi kan evt. kontakte rotte foreningen og muse foreningen omkring et sammenarbejde.
- Patricia tager ned til rotte udstillingen lørdag D 1 Juni og snakker med rotteforeningen omkring et sammenarbejde.
- Jonas spørger om det er en ide at "leje" dommere fra Sverige, så vi kan komme lidt i gang.
- Er det en ide at komme i gang med at få uddannet nogen flere danske dommere?